söndag 3 april 2011

Melodikrysset 13/2011

Ursäkta att jag är sen.
Vi har haft fint besök från Malmö som hjälpte till att lösa veckans kryss. Stygga Anders som aldrig låter mig få vinna en klocka ville denna vecka ha svar på 16 frågor varav två var dubbelfrågor.

V8. Förnamnet på han som sjunger och spelar? Vi fick höra Vitryssen från Minsk numera Norrmanen ALEXANDER Igorevitj Rybak (f. 1986) egen komponerade "Fairytale" som han i Norska uttagningen fick högsta poäng av samtliga nio distrikt och av tittarna, 747.888p tvåan nådde 121.856p. I Eurovision Song Contest vann han överläset och tog poängrekordet från "Lordi" 387p mot 292.

L10. Vem, en gigant innom showbusiness, förnamnet? Här spelades instrumentalt DOLLY Partons "Jolene"

V12. Ett namn ur första låtraden? Barry Manilows "Copacaban" "Her name was LOLA, she was a showgirl"

L9&L4. En baladduett. Första och sista orden ur titeln? "ALLT som jag KÄNNER" med Tommy Nilsson och Tone Norum från 1987.

V6. Första ordet ur titeln? Här fick Thor-Leifs spela "ÄLSKA mig för den jag är" Ainbusk "signum" skriven av Benny Andersson och text av Marie Nilsson.

L5. En radiosignatur, vad blir slutprodukten? Leif "Smokrings"Anderssons signatur "Marlowe's Theme" ett program som han ledde mellan 1960-1999. Jag har själv pratat med Leif då min fru var väldigt fäst vid just signaturmelodin. Så jag ringde upp Leif och fick titeln på låten så jag kunnde köpa den. Leif blev väldigt glad att hör att så "unga" personer lyssnade på hans program (minst 25 år sen) Svaret blev i alla fall ASKA.

V7. Vem sjunger här? NUMMINEN försökte sig på att sjunga "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" på Finska.

Peter Himmelstrand
Kompositör, Journalist på Expressen död i rökning
PAUS

L1. Här fick jag hjälp av "skånebarnen" med en idoldeltagare (2:a) från 2010 MINNAH

V1. Lennart Palm fick tjäna en extra slant och spela Stefan Demerts "Kaxiga Myran" och en myra bor ju i en MYRSTACK

L2. Vad kan vi anta att Peter Himmelstrand ha använt i sitt textarbete? Med så mycket rim så måste han haft tillgång till ett RIMLEXIKON. Peter är en utav Sveriges mest anonyma text och låtskrivare, visste ni att han har gjort följande texter eller låtar?
Jazzbacillen - Siw Malmkvist 
Alla har glömt - Towa Carson
 Håll dig till höger, Svensson - The Telstars 
Det börjar verka kärlek banne mej - Claes-Göran Hederström  
Gå och göm dig Åke Tråk - Mona Wessman 
Det blir alltid värre framåt natten - Björn Skifs plus mycket mer.... (1936-1999) RIP

V14. En ingrediens i Calle Schewerns vals. "Själv blandar jag fredligt mitt kaffe med KRON till angenäm styrka och smak"

V15&V11. Ytterligare hjälp från Skåne. Här var rätt svar LYKKE LI

L13. Här kom en av Peters textöversättningar "Gå och göm dig ÅKE tråk"

L3. Melodi ur den Svenska filmen ARN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar