lördag 28 januari 2012

Ensam jag är - Thore Skogman


Ensam Jag Är (Hemlängtan) Thore Skogman

1963 Albumet 2 sidor Thore Skogman (Odeon PMCS301) skrevs 1951

Från mitt hem snart jag for ut i världen, och jag flyttade till storstadens jäkt.
Mor och far önska lycka på färden. Sedan dess har jag tänkt och upptäckt, på den tiden där hemma jag bodde. Jämt det bästa dom ville mig ge. Men på storstadens lycka jag trodde, hela världen mot mig tycktes le.

Ensam jag är tankarna går, hemåt det bär, ensam jag är.

Jag var ung, jag var utan bekymmer på förhoppningar stora jag bar. Bara glädje ett ungt hjärta rymmer. Lyckans stjärna den lyste så klart. Men det blev inte alls vad jag tänkte, efter hemmet blev saknaden stor. Nu fanns ej nån som ljus åt mig skänkte, nej nu fanns varken far eller mor.

Ensam jag är tankarna går, hemåt det bär, ensam jag är.

Här i storstaden går jag och drömmer om min hembyggd som så vacker den är, vackra minnen i hjärtat jag gömmer, ty min hemtrakt den har jag så kär. Vad är storstadens gator och gränder emot skogen med spegelblank sjö. Nej varthän man i världen sig vänder för sin hembyggd man rosor vill strö.

Ensam jag är tankarna går, hemåt det bär, ensam jag är.

Ensam jag är tankarna går, hemåt det bär, ensam jag är.


Sökte på nätet efter texten till "Ensam jag är" men hittade den inte. Så nu har jag suttit och lyssnat igenom låten ett tjugotal gångern och skrivit ner texten.Min dotter behövde den till ett skolarbete. Tänkte att någon annan skall slippa detta, så här har ni texten/lyrics till "Ensam jag är" Klipp och klistra!



Kommentarer? tvilling.tvivlaren@gmail.com

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bra! Äntligen hittade jag texten! Tack, ska sjunga denna melodi!

      Radera
  2. Tack, behövde snabbt få fram texten

    SvaraRadera
  3. Tycker den texten och melodin är bland dom bästa som Thore har gjort 😄

    SvaraRadera
  4. Hur jag fick ett lån från Christy Walton Finance, har hamnat i händerna på bedrägerier tills jag träffar den här trogna långivaren som gav mig ett lån på 70 000 kronor nu tror jag att det fortfarande finns riktiga långivare online, här är e-postmeddelandet (christywalton355@ gmail.com) hos långivaren om du är i behov av ekonomisk hjälp kan du kontakta honom för hjälp: christywalton@gmail.com

    SvaraRadera