fredag 20 januari 2012

Melodikrysset V03/2012

Välkommen till omgång 3/2012.
Här kommer rätta svaren till Melodikrysset att publiceras löpande under kryssets gång
(tryck på F5 knappen för att uppdatera sidan)
För er som vill vara med och leverera rätt lösning så föreslår jag att ni går med i Facebooksgruppen "Melodikryssets Vänner" 83 medlemmar runt om i landet som hjälps åt med svaren.
(http://www.facebook.com/groups/111127618928101/)
Här hämtar jag rätt svar när jag själv går bet.

V7. En (Ainbusk-Gottlands Ain= En) "Jag mötte Lassie"
L3 & V9. The - Gul (The Beatles - Yellow Submarine)
L4. & L15. Bellman - Lena (Willemark) "Vaggvisa för min son Carl" (text/lyrics längst ner)
V11. & L1. Can-Can - Franska
V16. & V8. Malena - Ernman (La Voix)
V10. Dike (Mormors lilla kråka skulle ut och köra)
L6. & L12. Ingen - som (Ingen som du)

Kaffe och lokala nyheter

V14. Ola (Svensson)
V13. Re (Do Re Mi - från Sound of music)
L5. Blender (Dag efter dag)
V5. Barry-White
L2. Fyra (Fyra bugg och en Coca-cola)


I dag så var det rekord för besökare, nästan 1400 var här och kikade under en timma varav två lämnade en kommentar, kul. Tack alla. Till "Melodikryssets Vänner" (facebook)  fick vi sex nya medlemmar.

Lilla Carl, sov sött i frid!
Ty du får tids nog vaka,
tids nog se vår onda tid
och hennes galla smaka.
Världen är en sorgeö:
bäst man andas skall man dö
och bli mull tillbaka.
En gång, där en källa flöt
förbi en skyl i rågen,
stod en liten gosse söt
och spegla sig i vågen:
bäst sin bild han såg så skön
uti böljan, klar och grön,
straxt han inte såg'en.
Så är med vår levnad fatt,
och så försvinna åren:
bäst man andas gott och glatt,
så lägges man på båren.
Lilla Carl skall tänka så,
när han ser de blomor små,
som bepryda våren.
Sove lulla, lilla vän!
Din välgång alla gläda.
När du vaknar, sku vi sen
dig klippa häst och släda;
sen små hus av kort - lull lull -
sku vi bygga, blåsa kull
och små visor kväda.
Mamma har åt barnet här
små gullskor och gullkappa,
och om Carl beskedlig är,
så kommmer rättnu pappa,
lilla barnet namnam ger...
Sove lulla! Ligg nu ner
och din kudde klappa.

7 kommentarer:

  1. Prästens lilla kråka skulle ut och åka ingen hade han som körde. än slang han hit och än slang han dit och än slang han ned i diket.

    SvaraRadera
  2. Inget roligt när alla bara kan skriva av svaren!!! Töntigt!!

    SvaraRadera
  3. Så kul detta var! Jag behöver inte vänta på svar.
    Men givetvis fixar jag det mesta av egen kraft.

    SvaraRadera
  4. va kul att fuska till sig en vinstchans i ett familjeprogram!
    skitdåligt av er att vinna ett lexikon eller bok!

    e ni så d-a dåliga!
    mvh tommy

    SvaraRadera
  5. oj oj ! medlem i fuskarklubben!

    SvaraRadera
  6. Hur jag fick ett lån från Christy Walton Finance, har hamnat i händerna på bedrägerier tills jag träffar den här trogna långivaren som gav mig ett lån på 70 000 kronor nu tror jag att det fortfarande finns riktiga långivare online, här är e-postmeddelandet (christywalton355@ gmail.com) hos långivaren om du är i behov av ekonomisk hjälp kan du kontakta honom för hjälp: christywalton@gmail.com

    SvaraRadera