söndag 6 mars 2011

Melodikrysset 09/2011

Ursäkta att jag är så sen. Har haft mycket denna helg. Men det var ingen risk att jag missade Melodikrysset. På lördagsmorgonen var min vapendragare tillika min fru tvungen att åka till ett frukostmöte för att planera vår dotters Kinaresa. Efter det så var det dags att börja städa garaget, det är ju vår! På eftermiddagen så dök min kusin upp med sina två barn, och då var det dags att dra fram grillen.... Söndagen började med att mellansonen skulle spela match mot Häcken sen var det att forsätta med garaget. Nu sitter jag här med ett glas rött, lite nerkyld efter garagestädningen och skall ge er rätt svar på melodikrysset.

13 svar ville Eldeman ha denna vecka, och här kommer dom:

V6&V13. (börjar med en dubbel) Från en TV serie, "så mycket bättre" PETTERs "Så klart" tolkad av LILL-BABS.

L10&L12 (andra dubbeln) Två melodier och två djur? "Lilla snigel akta dej" SNIGEL och ”Donkey Serenade” (1937), av Rudolf Friml (född 7 december 1879 i Prag död 12 november 1972 i Hollywood). Vilket måste bli ÅSNA.

V9. Efternamnet på artisten. Gösta ENGSTRÖM sjung "Tjacka en cykel"  Gösta var med i "Nöjesmassakern" tillsammans med Sven Melander och Åke Cato



L7. En årstid? Då spelades ”Summer Nights” ur filmen ”Grease” och då blir det ju SOMMAR.

V8. Rätt ord ur gruppnamnet? Ace OF Base spelade ”All That She Wants”

V1. Här skall svaret vara något "ätbart" Thore Skomans "SURSTRÖMMINGs Polka" vete fan om det är ätbart.,...

L4. Här sökte Anders en litet ord som vi redan hade ett "Ö" Hasse & Tage gjorde denna 1971 i "88 öres revyn" Ett glas ÖL.

PAUS

L11. Vem sjöng så bra på Svenska? "Jag är Sven Gren med mitt extra ben" Jo det gjorde ROLF Harris, född i Australirn men bosatt i England.

L2&V15. Fabriserat utseende och vem skrev/sjöng orginalet? "Var är tvålen broder"
Var den gul? (Nej, nej, nej)
Var den blå? (Nej, nej, nej)
Var den svart? (Nej, nej, nej)
En liten RUTIG tvål
Säg, var den lång? (Nej, nej, nej)
Var den kort? (Nej, nej, nej)
En fet tvål? (Nej, nej, nej)
En liten knubbig tvål.
och med den texten så finns det bara en, Povel RAMEL.

V14. Melodifestival anno 1980. EVA Dalhgren med "Jag ger mig inte" slutade som 7:a.

L3. Sjung med.... Min hatt den har TRE kanter.

L5&V16. Jämtrevyn framförde en gammal låt med ny text som handlade on ÖT (Östersunds Tidningen)  1:a och 3:e ordet ur orginalet. "MAN skall HA husvagn" Med Galenskaparna och serien "MACKEN"

L1. SEPTEMBER framförde Pluras "Kärlekens Tunga" Anders är en fegis som inte lät September framföra "Petters" Mikrofon Kåt" som är den bästa ur hela seriern "så mycket bättre"

Så, då är alla 13 frågor besvarade, ni har tills på onsdag att skicka in, lycka till!

Gå med i gruppen "Melodikryssets Vänner" på Facebook" och häng med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar