lördag 14 maj 2011

Melodikrysset 19/2011

Då har ännu ett kryss avverkats, ett ovanligt lätt sådant.
Anders började denna vecka på:
V7. Ett förnamn? ROGER Pontare sjöng "När Vindarna Viskar Mitt Namn" från Melodifestivalen 2000.

L1&L3. Ett efternamn på han som gjort och normalt framför den och något som köpts nya till det sången handlar om? Lasse BERGHAGENs "Min Kärlekssång till dig" även känd som "Jag har köpt mig en akustisk gitarr" Det var denna låt som blev tvåa i den Svenska melodifestivalen 1974 efter ABBA:s "Waterloo. I låttexten så sjungs det
"jag har inte några pengar, men min gitarr, min gitarr den har nya STRÄNGAR"

V5. Vad vågar personer hoppas på när denna visa sjungs för dom? "Med en enkel tulipan uppå bemärkelsedan" Skulle tro att de flesta förväntar sig några PRESENTER.

L2. Förnamnet på artisen som sjunger? PETRA Nielsen sjöng sitt bidrag från Melodifestivalen 2004, "Tango! Tango!"

V8. En sommarvisa från en "barnfilm". Söker ett utav rollnamnen? Vi fick höra "Sommaren Är Min" från en utav Pippi Långströms filmer. Den Anders sökte var Marie Persson som spelade ANNIKA

L6. Förnamnet på han som sjöng 2010 bidrag i melodifestivalen med låten "Unstoppble". Låten tog en sjundeplats med 47p med OLA Svensson.

L4. Första ordet ur ett tredelat gruppnamn? Jag trodde att TRIO med Bumba låg i graven sen många år, men där misstog jag mig reält, här med "Min Gamla Gula Flygmaskin"

NYHETER

V10. Lennart Palm från Lerum arrar om en känd Melodifestivalare. Anna Books bidrag från 1986 (5:a) ABC.

V11. En alldeles ny skiva, vem? (efternamnet) "Tonight´s The Night" med Martin STENMARCK. Martin
som har en TV program i 4:an med samma namn. Anders har nog en liten förkärlek till Martin för det var bara för två veckor sedan som han skulle in på L1 (17/2001)

V9. En geografisk plats? "I Left my heart in San Fransico" och då måste det vara USA

L5. För och efternamn på en musiker/skådis? Från "Toffelhjältarna går igen" (1986) här med PER DUNSÖ (även Ola Ström.)

L12. Första ordet ur titeln? MY Way. Och det gick ju min väg med detta kryss!


Och nu så vill jag sjunga att sommaren är skön, och träden är så fina och marken är så grön, och blommorna är vackra och höet luktar gott och solen är så solig och vattnet är så vått, och lilla fågeln flyger i boet ut och in, och därför vill jag sjunga att sommaren är min. Och jag vill också sjunga att fjärilar är bra, och alla söta myggor, dom vill jag också ha, och jag är brun om bena precis som det ska va, och därför vill jag sjunga att bruna ben är bra. Och jag har nya fräknar och prickigt sommarskinn, och därför vill jag sjunga att sommaren är min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar